Zakupy

Czy zdarzyło wam się kiedyś zapłacić więcej za towar niż cena umieszczona na metce, czy półce sklepowej?

Z pewnością wiele razy byłyście bohaterkami takich sytuacji lub ich obserwatorami. Czy w takiej sytuacji odpuściłyście i wyszłyście ze sklepu, płacąc więcej niż wskazana na półce cena?

To błąd. Powinnaś wiedzieć, że jako konsumentowi należą Ci się pewne prawa. Jakie? Tego nie powie Ci żaden sprzedawca.

Pomyłka czy celowe wprowadzenie w błąd?

Niestety często się zdarza, że cena na metce czy półce w sklepie jest inna niż w kasie. Najczęściej pomyłki są na niekorzyść klientów. Zaledwie kilka procent pomyłek jest korzystnych dla konsumentów. Skąd się takie sytuacje biorą?

Powodów jest kilka i nie zawsze są one celowym działaniem personelu sklepu. Podczas metkowania dużej ilości produktów czasem zdarzy się pomyłka. Wynika to z pośpiechu, braku wystarczającej uwagi i wielu innych czynników ludzkich. Do takich błędów najczęściej dochodzi podczas wyprzedaży lub gorącego okresu przedświątecznego.

Wydaje Ci się, że upatrzona wcześniej sukienka jest fantastycznie tania albo, że lalka dla córki nigdy wcześniej nie była w tak atrakcyjnej cenie? Niestety, często po chwili euforii przychodzi rozczarowanie przy kasie.

Jednak niektóre pomyłki są z góry zamierzonym zabiegiem sprzedażowym. Niektóre sklepy celowo umieszczają błędną, niższą cenę na półce, licząc, że klient koniecznie chce kupić upatrzoną rzecz. I tu do głosu dochodzi psychologia sprzedaży. Klient zachwycony produktem i ceną już uważa, że jest jej właścicielem.

Dlatego trudno będzie mu sobie odmówić kupna tej rzeczy, nawet gdy cena w kasie okaże się wyższa. Zdarzyło Ci się kiedyś przystać i zapłacić w takiej sytuacji wyższą cenę? Szkoda, bo mogłaś tę rzecz kupić w cenie, która była na półce.

Nieznajomość prawa szkodzi

Jeśli nie znasz praw konsumenta i przepisów, powinnaś szybko się ich nauczyć. Przepisy mówią jasno, jakie prawa nam w takich sytuacjach przysługują.

Zgodnie z przepisami możesz domagać się od sprzedawcy sprzedania danej rzeczy w cenie, która była na półce lub metce. Nie jest Twoją winą, że sprzedawca źle oznaczył cenę. Jego obowiązkiem jest zapewnienie prawidłowych cen towarów i klienta obowiązuje cena towaru, która jest na półce.

Kwestię te reguluje art. 543 kodeksu cywilnego, zgodnie z którym towar wystawiony na sprzedaż wraz z oznaczeniem ceny uznaje się za ofertę sprzedaży. Zatem tłumaczenia sprzedawcy, że nie miał czasu zmienić cen czy że pracownik błędnie ją oznaczył, są żadnym argumentem.

Podobnie, gdy kupiłaś rzecz, zapłaciłaś za nią i okazało się, że jej cena powinna być niższa. W takiej sytuacji zgodnie z art. 5 ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług sprzedawca powinien zwrócić Ci różnicę w cenie.

Jeśli odmawia, masz prawo od umowy odstąpić i zażądać zwrotu kwoty, którą już zapłaciłaś.

Uważaj na super promocje

Pomyłki i błędnie oznaczone ceny są najczęstszą bolączką miłośniczek promocji. Dlatego warto zachować daleko idącą ostrożność w przypadku super rabatów i promocji. Pamiętajmy, że to klient jest dla sklepu, a nie odwrotnie.

Dlatego często zdarza się, że po zakupie produktu w extra promocji, okazuje się, że zapłaciliśmy za niego tyle samo (lub więcej) niż przed obniżką ceny. Jak to możliwe? To proste. Niektóre sklepy celowo przy wprowadzeniu promocji na daną rzecz sztucznie zawyżają cenę regularną.

Widziałaś kiedyś produkt, którego cenę doskonale znasz w cenie wyższej niż normalnie, przekreśloną i wpisaną nową, promocyjna, która nie różniła się od tej, którą pamiętasz? To nic nowego. Dlatego, jeśli marzysz o wyjątkowej sukience, perfumach czy torebce, zanim dasz się porwać euforii promocji, sprawdź, jaka jest prawdziwa cena regularna. Może okazać się, że lepiej jest wybraną rzecz kupić bez „promocji”.

W szale zakupów, podczas wyprzedaży czy w gorącym przedświątecznym okresie warto robić zakupy z głową. Dosłownie i w przenośni.

Pamiętajmy, że podczas entuzjastycznego kupowania możemy stracić rachubę, co, ile powinno kosztować. A przecież nikt nie lubi tracić pieniędzy, prawda?